Scurt Istoric al Institutiei Secretarului Unitatii Administrativ Teritoriale

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Scurt Istoric al Institutiei Secretarului Unitatii Administrativ Teritoriale

Mesaj  nedelcu la data de Vin Oct 03, 2008 9:51 am

Scurt istoric al funcţiei de secretar al municipiului, oraşului sau comunei


Funcţia de secretar reprezintă o instituţie tradiţională de o importanţă aparte atât în administraţia publică românească, precum şi în cea a altor ţări, atât din Uniunea Europeană cât şi din întreaga lume.
Este o denumire apărută încă din secolul IV î.Hr., printre primii care au fost numiţi “secretar” a fost profesorul şi învăţatul Aristotel care era considerat ca un “secretar al naturii”, datorită variatelor sale cunoştinţe enciclopedice din domeniu istoriei, retoricii, metafizicii, geografiei, ştiinţelor naturii ş.a.
Ca funcţie administrativă apare tot în acea perioadă în Atena anilor 430 – 460 î.Hr. pe parcursul organizării instituţiilor democratice din această cetate. Este cunoscut faptul că Atena a fost prima cetate organizată pe pricipii democratice, cu o constituţie bine fundamentată care permitea accesul oricărui cetăţean la funţii importante din cetatea-stat, se asigura o rotire a celor care conduceau treburile obştei, dar erau impuse şi anumite condiţii de vârstă, cetăţenie, etc.
Principalele instituţii democratice ateniene erau :
- adunarea poporului
- consiliul celor cinci sute ( numit şi boule ) – organism considerat prima magistratură, care avea rolul de a pregătii decretele adunării, hotărârile acesteia,etc.,dar şi aceea de a aplica deciziile acesteia, avea o funcţionalitate cu caracter permanent, asigurat printr-un comitet de conducere format din câte un reprezentant numit arhont. Aceştia erau în număr de 9 la care se adăuga un secretar. Acesta este momentul în care apare ca funcţie de stat aceea de SECRETAR .
- magistraţii
- justiţia
Regăsim această funcţie şi în altă cetate-stat şi anume în Florenţa anilor 1400 – 1600, când cunoscutul cărturar Machiavelli a fost angajat la a doua cancelarie, cu însărcinarea de a rezolva problemele interne ale cancelariei şi în plus i se încredinţează şi funcţia de secretar al Celor Zece. Este de notorietate faptul că la Florenţa erau angajaţi în slujbe politice «oameni învăţaţi, pătrunşi de cultura clasică, care să ştie să scrie elegant latineşte, să compună epistole abile şi să facă discursuri elocvente»
Această funcţie se menţine pe parcursul istoriei, o regăsim spre exemplu în biografia renumitului Winston Churchill - politician britanic şi prim-ministru al Marii Britanii, cunoscut ca printre cei mai mari oameni de stat ai secolului 20, care la începutul carierei a fost secretar al statului (anii 1910 – 1911) după care a devenit Primul Lord al Admirităţii, îndeplinind în continuare alte funţii de stat culminând cu cea amintită la început.
Fiind considerată o funcţie importantă, a fost preluată şi de către partidele politice, astfel o regăsim în biografia lui Stalin, care în perioada 1922 – 1953 a fost Secretar general al Partidului Comunist al U.R.S.S. – din poziţia acestei funcţii, care era muncă de birou dar cu mari implicaţii politice şi social-economice, putând aduce schimbări marcante în istoria omenirii, inclusiv în ţara noastră.
Regăsim această funţie în toate conducerile organismelor internaţionale, spre exemplu:
- Secretarul General al O.N.U. – funcţie politică cu importanţă internaţională, care poate fi ocuaptă numai de personalităţi cu o pregătire şi educaţie deosebite, recunoscute pe plan intenaţional.
Indiferent de nivelul ierarhic pe care-l ocupă în administraţia centrală de stat (ex. ministru secretar de stat), în administraţia la nivel judeţean–secretar al judeţului, sau locală secretar al oraşului, comunei, această funcţie implică o pregătire deosebită, în toate domeniile de activitate, întrucât este cel care avizează/contrasemnează pentru legalitate actele emise de organele deliberative alese sau numite, trebuind să fie la zi cu toată legislaţia din fiecare domeniu de competenţă a acestuia ( Consiliul Judeţean , consiliile locale respectiv ale preşedintelui Consiliului Judeţean sau ale primarului).
Tocmai pentru a “răsplăti” complexitatea muncii acestei categorii de funcţionari sunt ţări în care salariul acestuia reprezintă baza de referinţă pentru stabilirea grilei de salarizare pentru toţi ceilelţi angajaţi. Ex. – în Ungaria – retribuţia primarului şi a celorlalţi angajaţi este stabilită în funcţie de cea a secretarului.
În Olanda structura organizatorică a administraţiei locale este următoarea:
- primarul este numit pe câte o perioadă de 6 ani de către regină;
- consiliul local este ales prin vot de populaţia comunităţii pe criterii politice sau individuale;
- consiliul îşi alege viceprimarii (1-3 în funcţie de mărimea comunităţii).
Prima funcţie publică de conducere numită de prefect, în urma organizării unui concurs, este cea de secretar, de la el în jos plecând restul organigramei. Ponderea cea mai mare a angajaţilor este în domeniul social şi al protecţiei persoanelor aflate în dificultate. Salarizarea este în raport cu răspunderea postului şi a competenţei ( ex. localitatea Leek cu cca. 16.000 locuitori secretarul are cca. 7.000 EURO / luna).
Exemplele pot continua, dar mi-am propus doar să exemplific faptul că afirmaţia de la începutul capitolului este bine fundamentată, secretarul reprezentând cu adevărat o instituţie tradiţională şi care impune ocupantului ei nişte calităţi deosebite în special în ceea ce priveşte pregătirea profesională.
În ţara noastră această funcţie de secretar are un oarecare caracter ambiguu, fiind adesea confundat cu acel post de secretară, funcţie administrativă prin excelenţă.
Studiind terminologia acestui cuvânt, constatăm că cel cu atribuţii de conducere este cuvântul secretar, de genul masculin, iar funcţiei administrative i se rezervă termenul de secretară, de genul feminin. Confom Dicţionarului – român, englez, francez, german, spaniol, italian termenul de secretar îl regăsim numai în vocabularul limbii române şi engleze.
Exemplu:
- secretar – State Secretary / secretar – general secretary / secretar – secretary general .
Termenul de genul feminim de secretară / secretare / secretariat se regăseşte în toate cele şase limbi, fiind vorba în mod expres de acea persoană care se consideră că are ca tribuţii să efectueze diverse lucrări de dactilografiere, registratură, să facă cafeaua directorului, etc.
De-a lungul timpului, în ţara noastră, a purtat denumiri diferite, cum ar fi aceea de notar, de secretar de (birou ) comitet executiv al Consiliului Popular, secretar de primărie, secretar al municipiului, oraşului, comunei, iar în prezent secretar al unităţii administrativ-teritoriale .
Consider că ar fi normal ca şi pentru secretarul u.a.t. să fie stabilită prin lege denumirea de „secretar al comunei, oraşului sau municipiului” similar cu denumirea de primar al comunei, oraşului sau municipiului, sau consiliului local al comunei, oraşului sau municipiului, fiind trei instituţii clar delimitate în Legea nr. 215 / 2001, republicată, având destinate capitole distincte.

Secretar al comunei Ghelari, Judeţul Hunedoara
Cornea Ecaterina Tatiana

_________________
Director Executiv
Dumitru NEDELCU

nedelcu

Mesaje : 1
Puncte : 0
Reputatie : 0
Data de inscriere : 02/10/2008
Varsta : 58
Localizare : Bucuresti

Vezi profilul utilizatorului http://www.secretariuatr.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum